2010-02-17

Idag har coachen varit här igen

Hej allihopa!



Idag har min och mattes coach, Johan, varit här igen, och den här gången hade han tre stora hundar med sig! Men jag fick inte hälsa på dem, bara ligga passiv...! Det är tydligen något som både matte och Johan tycker jag ska lära mig... När vi var klara med det så visade han matte hur man tränar med, vad hette det nu...? Jo! Extern belöning. Han tog en av sina hundar till hjälp. Det gick till så att han kastade en godisbit på golvet, och sedan var hunden tvungen att göra en massa saker innan hon fick ta korvbiten. Matte tyckte visst att hon var jätteduktig, jag tyckte mest att hon var dum som inte passade på att ta korven där den låg på golvet...! Men jag var ju smartare när det var min tur att prova på det. ;) Fast om jag känner matte rätt så kommer hon inte ge sig förrän jag är lika, som hon skulle kalla det, duktig. *suck*



Efter att vi hade tränat inomhus en stund så gick vi ut, vi skulle visa hur duktig jag har blivit när jag är lös. Och så fick jag testa att springa lite med en dragsele framför permobilen, men matte körde förstås, permon är ju alldeles för tung för att dra. Men jag kanske kan lära mig att hjälpa till att dra den manuella rullstolen om någon hänger med bakom, bara för skojs skull ibland bara.



Innan Johan gick tipsade han matte om ett hundcafé i stan som vi kunde prova att gå till någon gång, i träningssyfte. Det tyckte matte läte som en bra idé.



När vi kom hem igen tränade vi lite på det gamla vanliga, som vi tränar nästan varje dag just nu, klicker, det gör vi varje dag just nu, träning inför utställningen och att hoppa upp i mattes knä i permon



Ikväll har matte suttit och skrivit ut massa fakta från Service- och Signalhundsförbundets (SoS) hemsida, fakta om utbildningen och vilka moment som är med på inprovningen. Det gjorde hon så att vi ska kunna ha med det i vår träning nu, man vill ju vara väl förberedd. :) Fast det mesta som står på de där papperen har hon kunnat utantill sedan hon var typ 10-11 år eller nåt... Men de som ska hjälpa matte med träningen måste också veta vad som gäller. Matte har verkligen siktat in sig på att vi ska få det där röda täcket, som såsmåningom ska ändra färg till gult. (Man har rött tjänstetäcke när man är under utbildning, och gult när man är examinerad.) Men först så riktar vi in oss på det röda. :)

Det var nog allt jag hade att säga ikväll tror jag...
Vi hörs. Ha det så bra så länge! :)

Hälsningar Lucy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar